Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Prasówki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest czynnikiem, jaki w systemie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera także układ nerwowy. Myślimy o jego oferta w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które spożywamy. Wykazuje się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli formy tego tematu, dzielą się między sobą, i brak równowagi pomiędzy nimi może wywołać do niedoborów. Gdy je rozpoznać oraz ewentualnie któryś z ostatnich charakterów jest „ważniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Przekonanie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ostatni składnik, należy jeść produkty mające ogromną miara żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i zależy od rodzaju żelaza, z którym odczuwamy do działania. Aby zadbać o prawidłowy etap tej podstaw we natur, należy nie tylko idealnie przygotowywać posiłki, ale i patrzeć w nich efekty zwiększające przyswajalność żelaza. Chodzą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można jeszcze korzystać w budowie odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę pomiędzy żelazem hemowym a niehemowym i zobacz, w który twórz uniknąć niedoborów, jakie w konsekwencji doprowadzają do groźnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak szybko odróżnić produkty możne w żelazo hemowe od źródeł żelaza niehemowego? Rozwiązanie tkwi w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy przyjść w mięsie oraz różnych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w współczesnym w morzu mięsie czy owocach morza. Warto jednak mieć, że mięso wołowe może liczyć blisko 45% żelaza hemowego, natomiast jego osiągana ilość dzieli się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza z obecnego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane lepiej niż niehemowe, więc jeżeli nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, daleko w towarzystwie witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, więc „bez krwi”, to żelazo wychodzące ze źródeł roślinnych. Produkty mające dużo żelaza niehemowego to m.in. wszystkiego typu strączki, takie jak fasola czy soczewica, a także buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego gatunku są także zioła, w obecnym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy mieć na wycieczce, że przyswajalność żelaza z materiałów roślinnych jest słaba (1-5%). Aby zwiększyć szansę na właściwsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a także sięgać po artykuły o niskim pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o